ניסים

'מופתים' בחסידות

לרבים ממנהיגי החסידות ייחסו יכולת על-טבעית וכוח לחולל 'מופתים'. זוהי נגזרת מרכזית מתוך הערצת החסידים את 'הצדיק' העומד בראשם, ומתוך תפיסת תפקידו כאחראי על סיוע לחסידיו ולכל ישראל באמצעות כוחותיו הנסתרים (ע"ע הצדיק בחסידות). שורש תפיסה זו במסורות חז"ל המתארות 'בעלי נס' שונים. מבחינה תיאולוגית תופעה זו תוארה באִמרה קצרה: "צדיק גוזר – והקדוש ברוך הוא מקיים" (בבלי, מועד קטן, דף טז עמוד ב).
במסורת הקבלית, שממנה יונקת החסידות, רווחה 'הקבלה המעשית', כלומר שימוש בקמעות לשם ריפוי או שמירה, טקסי השבעת שדים והוצאת 'דיבוקים' (נפש של נפטר שהתגלגלה מחדש בגוף אחר). הבעל שם טוב עצמו עסק בריפוי מאגי באמצעות לחשים וקמעות, ולעתים חולל מול תלמידיו אירועי אקסטזה עד עילפון, ובשוב רוחו אליו סיפר את אשר ראו עיניו בעולמות העליונים. אירוע זה, הקרוי בפי החסידים 'עליית נשמה', פתח מסורת של הילה מיסטית וייחוס כוחות על-טבעיים ל'צדיקים' ממשיכי דרכו, ואמונה ביכולתם לשנות את המזל ולהיטיב את הגזרות השמימיות באמצעות קשרים עם עולמות עליונים. בנוסף, ה'מופתים' נתפסו גם כאמצעי חינוכי, וכדרך להוכיח ולפרסם כי הטבע ניתן לשינוי על ידי האמונה בקדוש ברוך הוא ובכוחם של הצדיקים (סיפור: מכתב לקדוש ברוך הוא).
אלא שעניין זה היה שנוי במחלוקת. ישנן שושלות חסידיות שעניין ה'מופתים' של רבותיהן נתפס אצלן כשכיח ומובן מאליו, וסיפורי חסידים רבים מבוססים על אמונה זו. בייחוד היה זה רבי יעקב יצחק הורוביץ, 'החוזה מלובלין', שעסק במאגיה כדרך המקובלים, 'תיקן' נשמות על פי תורת הגלגולים, ביצע 'ייחודים', ולפי אמונת חסידיו חולל 'מופתים' למען כלל ישראל. מכאן בא כינויו, על שם ראייתו הרוחנית למרחוק לעבר העולמות העליונים.
מנגד, ישנן מסורות חסידיות הממעיטות באמונת ה'מופתים' ואף מגנות את העיסוק בהן. רבי יעקב יצחק מפשיסחה, תלמידו של החוזה מלובלין, חלק על רבו בתוקף בעניין זה, ובעקבות כך התגלע ביניהם ריב קשה. תלמידו, הרבי מנחם מנדל מקוצק, זלזל אף הוא בערכם ובייעודם של מחוללי ה'מופתים'. בהקשר זה נהג לצטט קטע מהתפילה: 'אותות ומופתים – באדמת בני חם'. פשט הדברים מתייחס כמובן לה' שחולל בזמנו אותות ומופתים על אדמת מצרים, אך הרבי מקוצק הפקיע אותו מפשוטו ויצר ממנו אמירה לגלגנית כנגד 'בעלי המופתים': בני חם (עובדי האלילים) זקוקים למופתים, לא אנחנו.
כנגד אלה ישנן תפיסות חסידיות שבחרו בדרך האמצע: מי שמאמין בנסים הוא פתי, אך מי שאינו מאמין ביכולתו של הצדיק לחולל 'מופתים' – הוא כופר. רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד, נמנה אף הוא על הממעיטים בעניין זה. את הסיפור הבא הוא סיפר על מורו, רבי דב בר 'המגיד ממזריטש': "אצל המגיד התגלגלו 'מופתים' תחת השולחן, אך איש מאתנו לא התכופף להרימם" (סיפור: מופתים מתחת לשולחן). באמירה חדה זו הוא ביטא את סדרי העדיפויות מבחינתו: הצדיק אמור להיות קודם כל מורה דרך רוחני ואישיות למופת, וכל שאר סגולותיו, כולל כוחות על-טבעיים, אינן חשובות. הוסיף ושאל רבי שניאור זלמן מלאדי בעקיצה: "אמנם אמונה היא בידינו מאז חז"ל שיש לצדיק כוח לגזור, ולהכריח את האל לפעול כרצונו, אבל היכן ה'דרך ארץ' כלפי ריבונו של עולם והחלטותיו?"

סיפורים בנושא: ניסים

  • לתפילתי אתם צריכים?

    סיפורי חז״ל

    לתפילתי אתם צריכים?

    החסיד מכפר אימי נקרא להתפלל לירידת גשמים. מדוע הוא חושש מפני הצלחת תפילתו לא פחות מכישלונה?

  • איזו בושה עדיפה?

    סיפורי חז״ל

    איזו בושה עדיפה?

    אשת רבי חנינא בושה משכנתה שעומדת לגלות כי התנור מעלה העשן ריק מלחם, אך ברגע האחרון מתרחש לה נס

  • דלתות ניקנור

    סיפורי חז״ל

    דלתות ניקנור

    בין כל דלתות הזהב בבית המקדש בלטו בשונותן דלתות הנחושת בשער ניקנור. מדוע לא צופו גם הן בזהב?

  • תפילין וכנפי יונה

    סיפורי חז״ל

    תפילין וכנפי יונה

    חייל רומאי רדף אחרי אלישע שיצא מביתו עם תפילין על אף האיסור על כך. הסיפור הסתיים בנס כשהתפילין הפכו לכנפי יונה

  • לא כל יום פורים

    סיפורי חז״ל

    לא כל יום פורים

    רבה מזמין את רבי זירא לסעודת פורים ומתוך שכרותו הוא הורג אותו. לכל פורים יש מוצאי פורים

  • מקדש על פי תהום

    סיפורי חז״ל

    מקדש על פי תהום

    דוד המלך חופר יסודות לבית המקדש ושואף להגיע למי התהום המאיימים להציף את העולם.

  • הסמבטיון

    ימי הביניים

    הסמבטיון

    אמונתם של גולי בבל מובילה אותם בדרך נס אל מעבר לנהר הסמבטיון הפלאי שמנתק אותם משאר יהודי העולם

  • מקדש על פי תהום – ב

    סיפורי חז״ל

    מקדש על פי תהום – ב

    דוד המלך חופר יסודות לבית המקדש ומי התהום עולים ומאיימים להציף את העולם. איך מתמודד דוד עם הסכנה?

  • והנה טוב מאוד

    הזוהר והקבלה

    והנה טוב מאוד

    רבי שמעון והחברים הולכים בדרך וניצלים מנחש מסוכן

  • כחיצים ביד גיבור

    ימי הביניים

    כחיצים ביד גיבור

    בנעוריו היה רבי יהודה החסיד עם הארץ אלים, אך אז גילה אביו שסגולותיו הייחודיות של הבן מעניקות לו כישרון מיוחד גם בבית המדרש. סיפור על תחילת דרכו של רבי יהודה החסיד

  • שבע שנים טובות

    סיפורי חז״ל

    שבע שנים טובות

    כשאליהו הנביא מציע למשפחה ענייה לקבל שבע שנות עושר כעת או בסוף ימיהם, הם בוחרים בהווה ומוצאים דרך להותיר את הברכה אצלם.

  • פרידותיו הלא נגמרות של רבי יוסי הגלילי

    ימי הביניים

    פרידותיו הלא נגמרות של רבי יוסי הגלילי

    מלאך המוות מגיע אל רבי יוסי הגלילי, אך אשתו מתקשה להיפרד ממנו והוא מבטיח להגיע לקידוש מדי ערב שבת