הבעל שם טוב

הבעל שם טוב [הבֵּעְשְׁ"ט, רבי ישראל בן אליעזר, אוֹקוּפּ 1698? – מֶז'יבּוּז' 1760]
מחולל ומייסד תנועת החסידות.

קורותיו של הבעל שם טוב לוטות בערפל ורק פרטים מעטים ידועים אודותיו בוודאות.
על פי המסורת החסידית, ר' ישראל נולד להוריו העניים אליעזר ושרה לעת זקנתם. בילדותו התייתם מהוריו והתפרנס בצעירותו כעוזר למלמד תינוקות, כשומר בית המדרש וכשוחט.
בשלב מסוים עבר הבעש"ט להתגורר בעיירה ברודי ושם נשא לאישה את חנה, אחותו של ר' גרשון מקיטוב. בתקופה זו התבודד הבעש"ט בהרים, והתפרנס כנראה מכריית טיט ומכירתו (סיפורים: אני? רק הונגרי, מעיין הפלאים).

בשנות השלושים לחייו החל הבעש"ט להתגלות כצדיק, כמורה רוחני וכ"בעל שם" – אדם שמומחיותו בריפוי על ידי לחשים, קמעות וסגולות ושימוש ב"קבלה מעשית" (סיפור: האקסטרה של הבעל שם טוב). "בעלי שם" נוספים נודעו לאורך הדורות במזרח אירופה.
באותן השנים עבר הבעש"ט להתגורר במז'יבוז, ושם החלו להסתופף סביבו תלמידי חכמים, רבנים, מקובלים, מגידים ונגידים. מכאן ואילך, לצד העיסוק בקבלה והשימוש בשמות קדושים, קמעות וסגולות, פיתח הבעש"ט רעיונות חשובים, שהיוו את הבסיס לתורתה של התנועה החסידית.
מהבעש"ט עצמו לא נותר שום חיבור שיטתי כתוב, ותורתו הובאה בספרי תלמידיו.
הבעש"ט ביקש להעלות את ערכם של פשוטי העם, ולשיטתו אפילו יהודי פשוט עשוי להגיע למדרגה גבוהה ולהיות חשוב לפני הקב"ה לא פחות מתלמידי החכמים והמקובלים (סיפור: החליל). הבעש"ט נודע בנדודיו ובמסעות רבים שערך, בהם בא במגע הן עם נכבדים והן עם פשוטי העם (סיפור: איך מכינים גרביים).
לפי הגותו של הבעש"ט, אמונה תמימה, התלהבות ודבקות מעומק הלב מביאות למצב הדתי הנעלה ביותר. הוא עצמו נהג להתפלל בהתלהבות יתרה, ונודע בתפילתו האקסטטית.
עיקרון חשוב בתורתו של הבעש"ט הוא תפקידה של השמחה והיחס אל הגשמי והחומרי. לדבריו, כדי להתעלות ולהידבק בה' אין צורך דווקא בסיגופים ובתעניות, אלא אפשר לעבוד את האל גם באמצעים גשמיים, אפילו על ידי אכילה ושתייה ובלבד שנעשות מתוך כוונה לעבוד את ה'. בנוסף, הבעש"ט עסק בתפקידה של השמחה, המהווה יסוד מרכזי בעבודת ה' (סיפור: אשתי אהובתי בואי ונרקוד).
הבעש"ט נודע כ"צדיק" שעמד בראש קבוצת תלמידים נאמנים. תפקיד זה כונה בדורות שלאחר מכן גם "רבי" או "אדמו"ר". הצדיק החסידי אינו רק סמכות הלכתית ורבנית, אלא דמות שאליה ניתן לפנות גם בנוגע למצוקות חומריות, נפשיות ורוחניות.
בין תלמידיו נודעו רבי דב בער "המגיד ממזריטש" – יורשו בהנהגת תנועת החסידות, רבי יעקב יוסף הכהן מפולנאה – תלמידו הקרוב של הבעש"ט ומי שפרסם את הספר החסידי הראשון, רבי פנחס מקוריץ, רבי יחיאל מיכל מזלוטשוב, ור' מאיר הגדול מפרמישלן – שכיהנו כאדמו"רים לאחר הסתלקותו של הבעש"ט, ועוד.
הבעש"ט הותיר אחריו בן בשם צבי, ובת בשם אדל – סבתו של רבי נחמן מברסלב.

סיפורים בנושא הבעל שם טוב:

  • ריבלה והבעש"ט

    זושא

    ריבלה והבעש"ט

    ריבלֶה - אישה מעשית, עצמאית ודעתנית - מנצחת את הבעש"ט בוויכוח הלכתי ומוסרי. היא אינה מוותרת לו על דרישותיה ואינה נבהלת מטענותיו נגדה

  • גורם רעה לעצמו

    זושא

    גורם רעה לעצמו

    "כל מה שאדם עושה - לעצמו הוא עושה". תובנה זו עולה ממשל של הבעל שם טוב על מלך שניסה לפגוע באדם עני, וכמעט שילם על כך בחייו

  • השקר רודף

    זושא

    השקר רודף

    הבעל שם טוב "אמר את האמת", ואילו אנחנו, כל מה שאנחנו יכולים לעשות הוא לפחות לדעת שאנחנו דוברי שקר. כך מתאר ר' יעקב יוסף מאוסטרהא את התמעטות הדורות.

  • עצה כנגד הגאווה

    זושא

    עצה כנגד הגאווה

    מורה שמבין שאין עצה איך להיפטר מהגאווה ראוי להיות מורה ורב. זו העצה שנתן הבעל שם טוב לתלמידיו כיצד לבחור מורה לאחר פטירתו

  • ועצר את השמים

    זושא

    ועצר את השמים

    הבעל שם טוב ראה כיצד אדם פשוט מצליח להפוך מילים של עונש וקללה לברכה גדולה על ידי פירוש שגוי למשמעות המילים. בכך גרם האיש לברכה גדולה ולשפע של גשם

  • ונתנה תוקף

    זושא

    ונתנה תוקף

    ר' יצחק אייזיק מקַאליב ידוע כחזן בעל קול נעים והוא מתבקש לשיר את הפיוט "ונתנה תוקף" להנאתה של אשת מארחו. בתגובה הוא מביא סיפור על הבעל שם טוב, ובכך רומז מדוע לא ייענה לבקשה.

  • שולחן בן מאה שנה

    זושא

    שולחן בן מאה שנה

    השולחן של הבעל שם טוב כבר בן מאה שנה, אך דבר זה אינו מרשים את הרבי מקוצק. הוא מחפש את הדבר החדש, ודווקא בכך מוצא דבר עתיק הרבה יותר

  • שדים בבית הכנסת

    זושא

    שדים בבית הכנסת

    ניאוף במחשבה. למה הופיעו שדים בעזרת הנשים והפחידו את המתפללות? כיצד פעל הבעל שם טוב, ומדוע לא הצליח לתקן את הנזק שנעשה?

  • תיקון נשמתה של צפרדע

    זושא

    תיקון נשמתה של צפרדע

    הבעש"ט מסייע לתלמיד חכם שהפך לצפרדע ענקית. מתברר שהכול התחיל בגלל חטא קטן, שגרם לבסוף לאיש לעבור על כל התורה כולה

  • הסוס הוא בעל חוב

    זושא

    הסוס הוא בעל חוב

    נשמתו של אדם שהלך לעולמו בלי שפרע את חובו מתגלגלת בתוך הסוס האהוב ביותר על אחד מחסידי הבעש"ט. הבעש"ט מפענח את הסיפור ופועל לגאולת אותה נשמה.

  • בלי עין הרע

    זושא

    בלי עין הרע

    איש משונה לבוש מעיל לוטש את עיניו אל הילד המוכשר. האימא שנבהלת מרחיקה את בנה, ואינה יודעת כי זהו הבעש"ט המרעיף ברכה על הילד, שעתיד להיות תלמידו.

  • רבנים כמו ארבה

    זושא

    רבנים כמו ארבה

    הבעש"ט מתנבא ומתאר את המצב שיהיה בדורות הבאים - אדמו"רים ורבנים רבים כמו ארבה, והם אלו שיעכבו את הגאולה.