תשובה ותיקון

רעיון ה'תשובה' ביהדות רחב מאוד, החל מן המקרא המציב את הציווי 'שובה ישראל עד ה' אלוהיך', וכלה במדרשים ובספרים רבים העוסקים ברעיון התשובה. מלבד הרעיון הראשוני של תיקון החטאים וחזרה אל נקודת ההתחלה, נוספו לו היבטים רעיוניים רבים: לשוב, להשיב, ליישב, להושיב, לחדש ולתקן. ה'תשובה' של האדם הוצגה כתהליך הכרחי של 'תיקון', לעולמנו שלנו ולעולמות העליונים. בשפת דורנו ניתן לחדד זאת כך: לא רק 'לשוב על עקבותינו', אלא 'לחשב מסלול מחדש', לשפר ולשכלל.
מראשית ימיה ראתה החסידות את עצמה כ'תנועת תשובה' לאומית, שמטרתה להחיות את החיים הדתיים והרוחניים אל נוכח אתגרי התקופה ובפרט אל נוכח המודרנה. על פי החסידים, ראה הבורא שלא יוכל העם לשרוד ללא תחייה דתית, ועל כן גילה את אורו בעולם באמצעות תורת החסידות, כדרך אל הגאולה השלמה.
ה'תשובה' החסידית מתרחקת מן הפן המלנכולי, מרגשות האשם ומסיגופי הגוף, שהיו באופן מסורתי בני לוויה של התשובה בדורות הקודמים. תחת זאת הדגישה החסידות את תפקידה של השמחה (ע"ע) בתהליך התשובה. רבי נחמן מברסלב טען כי רק על ידי השמחה יכול האדם לקיים חשבון נפש וכך לתקן את דרכיו. בנוסף, בחסידות נאמר כי השמחה אינה רק האמצעי המסייע לתהליך התשובה, אלא היא אחת ממטרותיו של השב בתשובה - להגיע אל השמחה, אל האופטימיות והתקווה, מתוך אמונתו באל.
בסיפורים חסידיים רבים התשובה מתרחשת דרך ההתקרבות אל הצדיק והדרכתו הרוחנית. התשובה אינה רק שינוי התנהגותי, כי אם מפגש מחודש עם השורש החיובי החבוי בנפש האדם מאז ומתמיד, גם בתקופת ה'חטא' והריחוק. התשובה בחסידות היא מהות אלוהית הטבועה באדם, והיא זהה ל'גאולה' (ע"ע) המתרחשת במישור הפרטי. בסיפורים רבים התשובה כרוכה לא רק בחזרה אל קיום המצוות, אלא בעיקר בשיבתו של האדם אל עצמו, אל תכונות הנפש הטובות שהיו בו מאז ומעולם אך לא יצאו אל הפועל, ואל הנקודה האלוהית הנמצאת בתוכו.
בהמשך לכך, תפקידו של הצדיק הוא לסייע לחוטא לחזור בתשובה, בעזרת תוכחה על חטאו או בהדרכה רוחנית שהוא מציע לחסיד.
ממדים נוספים לרעיון התשובה הופיעו בתורתם של מורי החסידות. רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד, הגדיר את התשובה "להשיב את הכול אל השם, באמצעות ההבנה שהכול בא ממנו". כלומר, התבוננות באלוהות המצויה בכל, והגעה לתחושת האור האלוהי המצוי קודם כל באדם עצמו ולאחר מכן בבריאה הסובבת. התשובה על פי החסידות היא תהליך שאין לו סוף, שכן כל עלייה בדרגה ובתחושת הקרבה לאלוהות – היא תשובה. גישה זו מכונה במקורות כ'תשובה מאהבה', בניגוד לתפיסה נוקדנית של טיפול בחטאים ספציפיים הקרויה 'תשובה מיראה'. יש בתשובה כוח יצירתי, של גילוי אור אלוהי בתוך האופל, והיא מהלך חיים חדש בעולמו הרוחני של האדם.
היבט זה של רעיון התשובה, מזהה את התשובה כקשורה ברעיון ה'דבקות' (ע"ע). האדם נדרש להגיע אל הארה והכרה במציאותו של הבורא, ולהסיר את המחיצה שבינו ובין אלוהיו ברגע של הארה ותובנה עמוקה.
רבי צדוק הכהן מלובלין, הוגה חסידי מבית איז'ביצא, השמיע בעניין זה רעיון מעט רדיקלי, שלפיו גם המבט לאחור לעבר 'החטא' אינו אמור להעציב את לב האדם המבין: "עיקר התשובה הוא עד שיאיר ה' עיניו, שיהיו זדונות - כזכיות, (כלומר) שיכיר ויבין האדם שכל מה שחטא היה גם כן ברצון ה' יתברך" (צדקת הצדיק, אות מ). מבט רדיקלי זה מופיע בכמה ענפים חסידיים, ולפיו התשובה היא ההכרה בנוכחותו של הבורא אפילו בתוך החטא.
לרעיון הזה נלווית גם התובנה כי אפילו בתוך החטא קיים ניצוץ אלוהי שיש 'לתקן' או 'להעלות' ולהשיבו אל מטרתו הטובה והחיובית. ובמילים אחרות: מכיוון שהמציאות האלוהית שורה בכל ומעניקה חיות גם לתופעות שליליות ואסורות, הרי שהחטא אינו אלא 'החטאה' והטיה של כוחות חיוביים אל מטרות שאינן נכונות. תפקידו של תהליך התשובה הוא לזהות את הכוח החיובי שבתוך המעשה השלילי ולהשתמש בכוח זה בשימוש הנכון והראוי.

סיפורים בנושא: תשובה ותיקון

  • המטבע האחרון

    ימי הביניים

    המטבע האחרון

    משל לאדם שמשליך סלעי כסף בנהר על מנת לחצותו, רק שימוש שונה בסלע האחרון משמש אותו לשם מעבר, והוא שנמשל לאפשרות החזרה בתשובה.

  • השופט שהפך לנאשם

    סיפורי חז״ל

    השופט שהפך לנאשם

    טעותו הנוראה של יהודה בן טבאי, והאופן שבו בחר לכפר עליה, עשויות ללמד אותנו כיצד מתמודדים עם שיכרון הכוח של בעל השררה

  • אלישע בן אבויה הופך לאחר

    סיפורי חז״ל

    אלישע בן אבויה הופך לאחר

    אלישע בן אבויה צפה בסודות הפרדס השמימי, ובעקבות כך פנה עורף לעמו והפך ל"אחר". מה ראה אלישע בפרדס? ומדוע גרם מראה זה לשינוי כה עמוק בחייו?

  • תורתו של החוטא

    סיפורי חז״ל

    תורתו של החוטא

    למרות שאלישע בן אבויה הפסיק לשמור את מצוות התורה ו'יצא לתרבות רעה', המשיך רבי מאיר ללמוד תורה מפיו. על דמותו המורכבת של החכם החוטא

  • נבואה או רחמים

    סיפורי חז״ל

    נבואה או רחמים

    המלך חזקיהו נטה למות ועמד להותיר את הממלכה ללא צאצאים שימשיכו את שושלתו. דווקא נבואה שהודיעה לו שנגזר עליו למות, הביאה לו שביב של תקווה

  • ראשיתו ואחריתו של אלישע בן אבויה

    סיפורי חז״ל

    ראשיתו ואחריתו של אלישע בן אבויה

    רבי מאיר מנסה לשכנע את אלישע בן אבויה כי הוא יכול לתקן את חטאיו ולשוב בתשובה. בתגובה מספר לו אלישע את שהתרחש בברית המילה שלו

  • חזרתו בתשובה של אלעזר בן דורדיא

    סיפורי חז״ל

    חזרתו בתשובה של אלעזר בן דורדיא

    אלעזר בן דורדיא היה צרכן זנות אובססיבי והגיע לשפל התחתיות. האם כפי שאמרה לו אחת מהזונות אין לו אפשרות לתשובה?

  • רבה בר בר חנה ומסעותיו במדבר

    סיפורי חז״ל

    רבה בר בר חנה ומסעותיו במדבר

    המשך מסעותיו של רבה בר בר חנה, והפעם הוא חוצה את המדבר ופוגש שם שרידים ממאורעות קדמוניים ומגיע עד קצה הרקיע

  • הורדוס ובית המקדש

    סיפורי חז״ל

    הורדוס ובית המקדש

    הורדוס, העבד האדומי שעלה לגדולה והמליך את עצמו על ישראל, מחפש דרך לכפר על הריגת עשרות חכמים. העצה שהוא מקבל היא לבנות מבנה מפואר לבית המקדש

  • במים או באש

    סיפורי חז״ל

    במים או באש

    פגישה מרגשת עם רבי יוחנן היפה במי הירדן הופכת שודד לאדם גדול בתורה, אבל אז הוא שואל מה הועיל לו השינוי בחייו? התועלת הגדולה מתגלה רק אחרי מותו הטראגי

  • גנב התותים

    סיפורי חז״ל

    גנב התותים

    משל לגנב תותים שמתכחש לגנבתו אך ידיו המלוכלכות מעידות בו.

  • מגן הבריונים

    סיפורי חז״ל

    מגן הבריונים

    החכמים מתנגדים להתקרבות של רבי זירא לבריונים, על אף כוונתו החיובית להחזיר אותם בתשובה. לאחר מותו נגלית השפעת יחסו עליהם