ההומור מלווה מאז ומתמיד את ההוויי החסידי ואת הסיפור החסידי. ההומור הוא אחד ממרכיבי השמחה (ע"ע) שערכה חשוב מאין כמוהו במשנת החסידות.
במקורות החז"ליים אמנם אפשר למצוא אמירות בגנות ההומור, כגון 'ליצנות אחת דוחה מאה תוכחות', אולם על פי תפיסת החסידות לכל דבר שברא האל בעולמו יש מטרה, ואף לתכונת הצחוק והקלילות האנושית ישנה מטרה נשגבה ואף אלוהית, שכן כל מה שאנושי - הוא בעצם אלוהי. לכן גם להומור, כנטייה אנושית, יש מקור באלוהות.
חז"ל עצמם רומזים ל'פנים האנושיות' של האל, ומספרים שהוא אוהב להשתעשע. את הפסוק בתהילים "לווייתן זה יצרת לשחק בו" הם דורשים כך: "מלמד שהקב"ה בעצמו משתעשע עם הלווייתן, הגדול שבברואים". באמצעות ההומור אפשר גם ליצור קשר עם הקב"ה בעצמו, כפי שמספר הסיפור החסידי אודות הכפרי התמים שהתפלל בערב יום כיפור "מברך הנשים" במקום לומר "מברך השנים", ובכך התבטלה הגזירה על נשים שהיו מתות בלידה בעירו (ע"ע מברך הנשים).
באופן כללי הומור הוא כלי אנושי חזק מאין כמוהו להעברת מסרים שלעתים אין יכולת להעבירם באופן אחר. בסיפורי החסידים יש בדרך כלל לקח או מסר, והחסידים התמחו בסיפורים המתאפיינים בחן רב, ושילבו בהם אמירות שנונות ומבריקות. אמירות אלו מלוות פעמים רבות בהומור, בהפתעה ובשעשוע.
לעתים יש בהומור החסידי מרכיב של עקיצה, ביקורת או תוכחה סמויה שמשמיע הרבי כלפי תלמידו או עמיתו, כדי לעורר אותו לדייק את מעשיו לפני הבורא. על ידי ההומור מזכיר הרבי לחסיד כי עליו לתקן את דרכיו, לשלוט ברגשותיו ולקבל ביקורת בונה על דרכו.
לעתים מופיע ההומור ככוח הצלה וסיוע, מתוך תפיסה שההומור מסייע לתחושת השמחה, והיא מסייעת לאדם לצאת מצרות שונות (ע"ע דרישת שלום ללווייתן). כמה דמויות חסידיות נודעו במיוחד בשימוש שהן עשו בהומור. אחד הבולטים הוא רבי נפתלי מרופשיץ, שהשתמש רבות בהומור כדי להיות שמח ומשמח, אך גם כדי להוכיח את עצמו ואת אחרים. לעתים השתמש ר' נפתלי בהומור גם כדי להסתיר את דרכיו ולהופיע כאדם עממי ופשוט. רבי שמחה בונים מפשיסחה השתמש לעתים בהומור כדרך להתקרב אל החיים הבריאים והמאוזנים, וגם הזכיר בשם רבי פנחס מקוריץ כי "כל מיני התענוג הם מגן עדן, ואפילו דברי בדיחה" (ע"ע הבדיחה).
עם זאת, החסידות מלמדת שבכל רגע ורגע אין לו לאדם לסגת לאחד משני הקצוות שברוח האנושית: העצב מכאן והצחוק מכאן. רק שניהם כאחד - הבכי והחדווה - צריכים לאזן את מהלך נפשו. וכך ביאר הרבי ישראל דוב בער מווילדניק: ״אמר ר׳ יוחנן: אסור לאדם למלא פיו שחוק בעולם הזה, שנאמר: (תהלים קכו, ב) 'אז - ימלא שחוק פינו ולשוננו רנה״, אימתי? בזמן ש״יאמרו בגויים הגדיל ה׳ לעשות עם אלה', כלומר בזמן הגאולה השלמה". הדרך הנכונה היא אפוא המיזוג בין השניים: בשעת חדווה לא נעלם העצב, אלא רק יורד לקומה נמוכה יותר, מוסתרת לרגע. וכן להיפך: בשעת בכייה לא נעלם הצחוק הטבעי שבאדם, אלא יורד לזמן מה למרתף הנפש.
ובמילים אחרות - החסידות עודדה את השימוש ברגשות תוססים ככלי עבודה בעולמו הדתי של האדם. וממילא הבכי והשמחה מופיעים שניהם בעוצמה בעולמו של החסיד, והשילוב ביניהם נתפס כדבר נכון וכביטוי לשלמות האלוהית שבאדם.
סיפורים בנושא:
-
זושא
צחוקים בחבורה
מדוע לא עמד רבי נפתלי מרוּפּשיץ בהסכם שלפיו אסור לו לומר בדיחות ולהצחיק את הציבור? האם לא רצה את הפרס שהוצע לו - להיות כמו רבו החוזה מלוּבּלין?
-
זושא
הקונץ
מה בא לרמוז רבי אלימלך מליז'נסק, כשתיאר את המעשה שחולל רבי נפתלי כקונץ?
-
זושא
הילדה החכמה
רבי נפתלי מרוּפּשִיץ מתואר בסיפורים רבים כאדם משעשע ומלא הומור. בסיפור זה הוא מתלוצץ עם ילדה קטנה ברחוב ונהנה מיכולתה לענות לו בחריפות ובציניות.
-
זושא
השל"ה בברוגז
כיצד "הופיעה" בבית המדרש של ר' נפתלי מרופשיץ נשמתו של תלמיד חכם חשוב שהלך לעולמו, וכיצד ר' נפתלי - איש ההומור והצחוק - אינו מהסס להציג באופן נלעג את רבו, החוזה.
-
זושא
חתנו של בעל הנס
האם ר' נפתלי מרופשיץ כזה חכם וכזה צדיק? שיחת רבנים הופכת למשל מלא הומור, שבו מתבררת חכמתו של ר' נפתלי דרך לעגו על עצמו.
-
זושא
הגיהינום הנפלא של יוסל
מתי עדיף גיהינום? יוסל, החסיד ה"בדחן" בחצרו של רבי ישראל מרוז'ין, מעדיף להישאר חסידו של הרבי, אף שמבחינתו מצב זה הוא גיהינום.
-
זושא
מריבה בצחוק
מריבה כסגולה? בשל מה התחוללה מריבה בין ר' ישראל מרוז'ין ובין ר' משה צבי מסווראן? והאם תיתכן מריבה "בצחוק"?
-
זושא
הסוכה שבכובע
הסוכה לא כשרה, אז מה? עגלון שרצה לקיים את מצוות אכילה בסוכה המציא פטנט מקורי - הוא הפך את כובעו לסוכה אישית זעירה.
-
זושא
הבדיחה
מדוע סיפר רבי שמחה בונים בדיחה של חולין לחסידיו, ומדוע דווקא מעשה זה גרם להם לדבוק בו עוד יותר?
-
זושא
קיצור תולדות הפרשה
האם רבי נפתלי מרופשיץ באמת לא ידע מהי פרשת השבוע? ואם כן, מדוע לא טרח לברר?
-
זושא
הכבוד, הכבד והרב
בין הדברים שבהם הצטיין ר' נפתלי מרוּפְּשיץ, היו ההומור המשובח והבוז לגינוני כבוד. בסיפור שלפנינו אמו של ר' נפתלי מביאה לידי ביטוי את שני המאפיינים הללו
-
זושא
עדיף לשבת בבית הכיסא
התלמיד מודאג: כיצד יוכל לשבת בבית המדרש, הקדוש והמכובד, כשהוא חושב מחשבות שאינן ראויות למקום? ולהפך: מה יעשה כשבניגוד להלכה הוא מהרהר בדברי תורה בבית הכיסא?