אחת השאלות עתיקות-היומין ביהדות היא שאלת 'גורל מול בחירה': מחד, המסורת היהודית מניחה שיש לאדם בחירה חופשית, אחרת אין מקום לתת לו שכר או עונש. מאידך, האל הרי יודע את כל הנסתרות, עבר ועתיד, והוא הקובע את גורלו ואת מהלך חייו של אדם. אם כן, כיצד בוחר האדם את דרכו באופן חופשי?
הסיפורים החסידיים עוסקים פעמים רבות בשאלה זו, ומשקפים את המתח ואת הדעות השונות סביבה. ברבים מהסיפורים מתואר כי בכוחו של הצדיק לשנות גורל ולבטל גזירות. כוח זה מתגלה פעמים רבות גם בחייו של כל אדם, אפילו יהודי פשוט שאינו 'צדיק', שמעשיו הטובים וטוהר לבו הביאו לשינוי גורלו. עם זאת, בהרבה סיפורים אחרים מתוארת הדרכתו של הצדיק לחסידיו, כי עליהם לדעת לקבל את הדין, להשלים עם גורלם ולפעול על פי מה שגזר עליהם האל.
במבט כולל, נדמה כי כוחו של הצדיק, כפי שהוא מופיע פעמים רבות בסיפורי החסידים, מדגיש בעיקר את יכולתו של האדם, הצדיק, לשנות ולהשפיע על התכנית האלוהית. כאמור, רעיון זה מדגיש גם את יכולת הבחירה הניתנת לכל אדם להשפיע ולשנות את גורלו. ככלל, החסידות הדגישה את הקשר הישיר והחם שמפתח האדם עם בוראו. הקשר האינטימי הזה מקביל לניסיונם של המקובלים להשפיע על האופן שבו מנהיג האל את העולם. בתפילתו הפשוטה ובקשר הישיר אל הבורא מצליח גם החסיד לשנות גורלות.
כבר מראשיתה עסקה החסידות בדרכים שונות גם בשאלה ההגותית-פילוסופית בדבר ה'ידיעה' והבחירה החופשית. לרוב ניתנים לה הסברים על פי הקבלה, תוך פרשנות מחודשת בדבר הקשר שבין האלוהות לבין העולם.
בכמה ענפים בחסידויות פולין אנו מוצאים עיסוק הגותי מעמיק בשאלות אלו. ר' שמחה בונים מפשיסחה, שנודע כאדמו"ר שהרבה לעסוק בשאלות הגותיות ופילוסופיות, עסק בדרשותיו לא מעט בשאלה זו, וניסח איזון בין בחירה וגורל. לדבריו, הקדוש ברוך הוא קובע כגורל את התוצאה הסופית בלבד, ולא את ה'דרך' שבה יגיע האדם לתוצאה זו.
מפורסם יותר בהקשר זה הוא רבי מרדכי יוסף ליינר מאיז'ביצא. לדעתו, האדם עשוי להגיע להכרה שהכול נגזר בידי שמים באופן חד-משמעי, ואפילו חטאיו ושגיאותיו של האדם הם חלק מתכנית אלוהית. אדם המגיע לפרספקטיבה עמוקה זו, מבין כי הבחירה האנושית היא סוג של אשליה, ואנו מגלים כי השליטה אינה בידיו של האדם, ומעשיו אינם משקפים בהכרח רצון חופשי. בענף חסידי זה שואף האדם להגיע להכרה המיסטית, שלפיה אין שום דבר שמתרחש בעולם ללא רצון השם.
תלמידו, רבי צדוק הכהן מלובלין, מיתן זאת מעט בעקבות תורת האר"י (רבי יצחק לוריא). לפי דעתו, ידיעת האל את העתיד, וכן הבחירה האנושית, מתקיימות במקביל בשני מישורים נבדלים באופן מהותי - המישור הארצי ('הבריאה'), והמישור השמימי (למעלה מן הבריאה). מתוך כך הוא מסיק שאכן במקום הגבוה של הידיעה, שם באמת אין בחירה (פרי צדיק, פרשת דברים).
סיפורים בנושא:
-
סיפורי חז״ל
נבואת האסטרולוגים
שני אסטרולוגים מתנבאים כי היהודים שיצאו מהעיר לא ישובו כי נחש יכישם. מה התירוץ שלהם לכך שאנשים אלה חזרו בחיים?
-
סיפורי חז״ל
הנחש בליל הכלולות
החוזים בכוכבים בישרו לרבי עקיבא שבתו תמות ביום חתונתה. מה המעשה שהציל אותה ממוות?
-
עלייה והתיישבות
קבלת פנים ביפו
נתן חופשי המגיע כעולה צעיר ליפו נתקל בקולות מייאשים המציעים לו לחזור לרוסיה, אך מתחיל למצוא סיבות להיאחז בתקווה
-
סיפורי חז״ל
נבואה או רחמים
המלך חזקיהו נטה למות ועמד להותיר את הממלכה ללא צאצאים שימשיכו את שושלתו. דווקא נבואה שהודיעה לו שנגזר עליו למות, הביאה לו שביב של תקווה
-
סיפורי חז״ל
ראשיתו ואחריתו של אלישע בן אבויה
רבי מאיר מנסה לשכנע את אלישע בן אבויה כי הוא יכול לתקן את חטאיו ולשוב בתשובה. בתגובה מספר לו אלישע את שהתרחש בברית המילה שלו
-
סיפורי חז״ל
משיח מחכה ברומא
רבי יהושע בן לוי פוגש את אליהו הנביא ומנסה להבין ממנו מתי יבוא המשיח. במקום לענות לו, שולח אותו אליהו אל המשיח עצמו, היושב בשערי רומא
-
סיפורי חז״ל
הויתור של אלדד ומידד
כאשר משה צריך לבחור את שבעים זקני העדה, אלדד ומידד מוותרים על כיסאם
-
עלייה והתיישבות
הכוכב שהאיר ביום
סיפור על כוכב שרצה להאיר גם ביום אך מגלה שהוא יכול לזרוח ולהיראות רק בלילה
-
עלייה והתיישבות
ללמוד מבעלי הנסיון
איך להתאושש ממכת הארבה? האם להישמע לעצתם הזהירה של האגרונומים או לאמונה האופטימית של הרוכל הערבי. הפרדסן משה סמילנסקי מתחיל מבראשית, והופך שדה הרס לגן עדן
-
סיפורי חז״ל
פותר החלומות
בר הדיא פתר את החלומות הזהים של רבא ושל אביי בצורה שונה בתכלית בהתאם לתשלום שקיבל (או שלא). סיפור על מילים שרקמו טרגדיות
-
סיפורי חז״ל
שנות חיינו על פתק
רבי שמעון בן חלפתא הולך לציפורי כדי לחגוג ברית מילה, ובדרך נוכח לדעת עד כמה שבירים חיי האדם, שאינו מודע לגורל המוכתב לו מלמעלה.
-
ימי הביניים
מאשפות ירים אביון
עשיר מבקש להרים עני מרוד מעוניו, וזה מסרב בתוקף. לימים יורד העשיר מנכסיו ומואשם לשווא כגנב. כשהוא מובא למשפט בפני השר הוא מגלה שהשר הוא אותו עני שסירב לעזרתו. סיפור על אמונה ובטחון