הניגון המרפא
זושא

הניגון המרפא

כיצד ניגון מרפא? המגיד מקוז'ניץ נרפא ממחלה קשה בעזרת ניגונים ששרו לפניו שני חסידים. הניגון והמוזיקה החזירו אותו אל העולם הזה ואל המקומות הרוחניים שאליהם טרם הגיע.

הסיפור

פעם אחת ראה "היהודי הקדוש" מפּשיסחָה ברוח הקודש, כי המגיד מקוֹזְ'ניץ חולה מאוד ומצבו מסוכן. מיד קרא לשניים מאנשיו, ששמם הפרטי שמואל – רבי שמואל יֶדלינסְקֶר ורבי שמואל סֶקשינֶר – שהיו בעלי כשרון גדול בשירה וניגון. כשבאו לפניו, ציווה עליהם שיסעו לקוז'ניץ. "אם תמצאו עוד את המגיד בחיים, קבלו שם את השבת בניגון," אמר להם "היהודי".
מיד קיימו את דבריו ונסעו לקוז'ניץ, ומצאו כי המגיד עודו חי. שאל אותם המגיד: "מנין באתם?" – "'היהודי' שלח אותנו לכאן," ענו.
הוסיף ר' שמואל ידלינסקר ואמר: "ואני יודע לשיר."
כיבד אותו המגיד בהובלת התפילה של קבלת השבת, ור' שמואל סקשינר עמד לצד חברו וסייע לו בשירתו.
כאשר שמע המגיד מקוז'ניץ את ניגוניהם ושירתם הוטב מצבו. וככל שהמשיכו ושרו כך הרגיש כי שבה אליו בריאותו, וכי הניגונים הם התרופה הראויה למחלתו.
אחר כך אמר המגיד: "בראייתו הבהירה ידע 'היהודי' כי זכיתי להלך בכל העולמות העליונים, אך אל עולם הניגון לא הגעתי. בשל כך שלח לי את שני אנשיו, כדי שיחזירו אותי אל העולם הזה על ידי ניגוניהם."


על הסיפור

החסידים מייחסים חשיבות מיוחדת לשירה ולניגוניהם הרבים. בסיפור זה הניגונים מצילים את חייו של הרבי החולה. הניגונים ששרו החסידים לפניו חיברו אותו מחדש אל העולם הזה והשיבו לו את חייו.
האופן שבו סייעו הניגונים לרפא את הרבי קשור לעולם הרוחני שממנו מגיעים הניגונים. עולם זה מופיע בסיפור כמקום נשגב, שאליו לא זכה אפילו המגיד מקוז'ניץ – הרבי החולה שבסיפור – להגיע. ההבנה כי יש לו עדיין מה ללמוד ויש לפניו עוד עולם שלם שעליו לגלות, היא שהביאה לרפואתו.
גם ייתכן כי הניגון במהותו מבטא את החיבור אל החיים ואת המשכיותם. הניגון מזוהה בסיפור זה הן עם החיים והן עם העולם הנשגב והפלאי שטרם פוענח. אולי הסיפור רומז על הקשר שבין שני הדברים – מגע עם העולם הפלאי של הניגון הוא מגע עם החיים. הוא מחיה את האדם ומבריא אותו.

סיפורים שעשויים לעניין אותך