
אין טיפשים בגן עדן
רק קפדן בהלכה - הריהו טיפש' אומר ר' נפתלי מרופשיץ. אילו עוד תכונות צריכות להיות לאדם כדי שיהיה ראוי?
מלבד גדולתו בתורה ומלבד קדושתו, היה רבי נפתלי מרוּפְּשיץ חכם גדול ואוהב חכמים. פעם אחת, באזכרה של רבו רבי מֶנדל מרימָנוֹב, אמר רבי נפתלי כי הוא אינו פוחד מן הגיהינום אלא חושש שמא שכנו בגן עדן יהיה טיפש.
רבי שמעון מיָרוּסלָב, שגם הוא היה שם, מוכן היה להישבע כי טיפש לא יזכה להיכנס לגן העדן.
וכך נוהג היה רבי נפתלי לומר: "יהודי ראוי שיהיו בו שלוש תכונות: טוּב לב, חכמה, והקפדה במצוות. יהודי שהוא רק טוב לב – הריהו נואף. רק חכם – הריהו גנב. רק קפדן בהלכה – הריהו טיפש!"
1. האם מכניסים טיפשים לגן עדן? בשאלה מוזרה זו עסקו שניים מתלמידי רבי מנחם מֶנדל מרימָנוֹב ביום האזכרה השנתי לרבם.
הדיון ביניהם מרמז על כך, שלדעתם הקב"ה אינו מצפה מן האדם להקפדה במצוות בלבד אלא גם לאישיות ולאופי, ובמילים של ר' נפתלי: "להיות חכם". אגב, האמירה "עדיף לשבת ליד חכם בגיהנום מאשר ליד טיפש בגן עדן" היתה נפוצה בקרב יהודי מזרח אירופה, ואולי סיפור זה הוא מקורה.
2. ר' נפתלי צבי הורוביץ מרופשיץ מופיע בסיפורי חסידים רבים כ"חכם". יש לזכור כי ביידיש למילה חכמה (קרי: חוֹכְמֶה) נלווית משמעות של תחכום וערמה. לעומתו, ידוע היה הרבי מרימנוב כ"פרום", כלומר ירא שמים, קפדן וחמור סבר. ר' נפתלי אולי רמז לכך שבעיניו קפדנות הלכתית כרוכה לפעמים בטיפשות, וכי יש להוסיף לה – כפי שמופיע בהמשך לסיפור – טוב לב וחכמה.