Placeholder

בין חכם לרבו

החסידות בנויה במודל חברתי של אדמו"ר וחסידיו. האדמו"ר מהווה עבור חסידיו 'צדיק' בעל מעלה רוחנית, אבל גם 'מורה' המלמד כיצד ראוי לחיות ולהתנהג. לכן רבים מן הסיפורים החסידיים נוגעים בשאלות חינוכיות ומכילים תובנות רבות אודות היחס הרצוי שבין מורה ותלמידיו.
כך למשל, בסיפורים חסידיים רבים מתואר כיצד המורה-האדמו"ר מעודד את התלמיד להתנתק מן התלות בו ולהתמודד בכוחות עצמו, על מנת שיגדל ויתפתח.
בסיפורים אחרים מתואר תפקידו של המורה כמי שעליו "לרדת" אל עולמו של התלמיד, כדי שיוכל לסייע לו להשתנות. מורים חסידיים אחדים נהגו לגעור בתלמיד כדי לזעזעו (כמו בסיפור 'לבזות תלמיד'), ואילו אחרים נהגו דווקא בדרכי נועם.
באחת מן האמירות הידועות המיוחסות לרבי מצאנז, תיאר הרבי כיצד הוא עצמו "תועה ביער", ולמרות זאת תפקידו להדריך את תלמידיו כיצד לא להיכשל במקומות שנכשל הוא (הסיפור 'בדרך זו אל תלכו').
בסיפורים חסידיים רבים מתוארת ההשפעה האדירה של המורה-האדמו"ר על חסידיו. התלמיד חש את המורה בתוכו, בתוך לבו. הוא עומד לנוכח המורה כל חייו, גם בלי הקִרבה הפיזית והישירה אל דמותו של הרבי ('בלוויית רבי הייתי רק אני'). לא רק התלמיד זקוק למורה-הרבי, אלא גם הרבי זקוק לתלמידיו והוא תלוי בהם ('הציפור שלא נתפסה'). בסיפורים אחדים מודגש כי התלמידים לומדים מן המורה לא רק את מה שהוא אומר בצורה מפורשת, אלא מכל המכלול של נוכחותו, אישיותו והתנהגותו. אחד מתלמידיו של המגיד ממזריטש תיאר כי לא בא אל רבו אלא כדי ללמוד ממנו כיצד לגרוב גרביים. סיפורים נוספים עוסקים בדילמה, כיצד יכול המורה לשמור על צניעותו למרות התלמידים הכרוכים בו, ומתוך איזו עמדה נפשית עליו לעמוד לפניהם ('למה באים אלי'). וכך, מתוך גישות שונות מציגים סיפורי החסידים את היחסים רבי הפנים שבין מורים ותלמידיהם, וכן גישות חינוכיות מגוונות.

סיפורים בנושא: בין חכם לרבו

  • אם לא תקשיב איך תדע

    ימי הביניים

    אם לא תקשיב איך תדע

    תלמיד מתקשה לחכות בסבלנות שחברו יסיים את שאלתו לרב כדי שגם הוא יוכל לשאול. הרב נוזף בו: הקשב לשאלתו של חברך במקום להתענות מהציפייה לתורך

  • לזמזם תירוץ

    חכימא

    לזמזם תירוץ

    הרב בן ציון אבא שאול נתקל בקושיה חריפה ומתחיל לשיר פיוט. לפעמים אפשר להבין דברים לעומקם דווקא בהרפיית הדעת

  • זה לא כבודו זה אני

    חכימא

    זה לא כבודו זה אני

    הרב יוסף משאש מלמד את מלווהו שאין צורך לכבד יותר מדי ומצליח לעשות זאת בעזרת כוס תה

  • תורה חדשה לעת זקנה

    חכימא

    תורה חדשה לעת זקנה

    הרב שעלה לארץ בזקנתו לא היסס לבחור לעצמו שותף צעיר ללימוד ולהתחיל נושא חדש. אף פעם לא מאוחר להתחיל מחדש

  • הארת פנים

    הזוהר והקבלה

    הארת פנים

    מניין נובעת הארת פנים ומהן סגולותיה? על תפקידו הכפול של לומד התורה כמקבל ונותן

  • מאחורי המילים

    סיפורי חז״ל

    מאחורי המילים

    שאלה הלכתית ששואל רב חסדא את רב הונא רבו, הופכת בן-רגע לעימות מר שהסתיים בקרע בין שני החכמים. למה "באמת" התכוון רב חסדא?

  • קשה כשאול קנאת תלמידים

    סיפורי חז״ל

    קשה כשאול קנאת תלמידים

    צוואתו של רב גוררת את שני תלמידיו, רב אסי ושילא, לסכסוך מר על מידת קרבתם אליו. סיפור קנאת תלמידים שהובילה עד לשאול

  • ענווה וגבולותיה

    סיפורי חז״ל

    ענווה וגבולותיה

    רבי יהודה הנשיא היה עניו גדול. אך האם עמד ב"מבחן הענווה" שערך לו רבי חייא?

  • שמחת האבלים

    חכימא

    שמחת האבלים

    הרב חיים חורי מסביר מדוע שמחים בהילולה המציינת מותו של צדיק

  • לכוון לציבור

    חכימא

    לכוון לציבור

    הרב הדאיה סוגר את הסידור של התוקע בשופר ובכך מלמד אותו כיצד אמור לפעול שליח ציבור

  • תורתו של החוטא

    סיפורי חז״ל

    תורתו של החוטא

    למרות שאלישע בן אבויה הפסיק לשמור את מצוות התורה ו'יצא לתרבות רעה', המשיך רבי מאיר ללמוד תורה מפיו. על דמותו המורכבת של החכם החוטא

  • מרגלית טובה

    סיפורי חז״ל

    מרגלית טובה

    למה רבי יהושע התרגש כל כך מדבר התורה שסיפרו לו תלמידיו? ומהו הסוד להתחדשות בלמידה?