רבה בר בר חנה והורמיז השד
רבה בר בר חנה מתאר כיצד ראה במו עיניו שד פוחז עושה מעשי פלאים בסערה. כנגד מי מלעיג השד - האם כנגד שלטונו של אלוהים או מלכות הארץ?
אמר רבה בר בר חנה:
במו עיניי ראיתי את השד הורמיז בן לילית רץ על שיני חומת העיר מחוזא, ופרש רוכב על סוס תחת החומה ולא יכול להשיגו.
פעם אחת היו שתי פְּרָדות רתומות באוכף על שני גשרים שעל נהר רוגנג,
והיה השד קופץ מזו לזו ומזו לזו, ובידו החזיק שני גביעי יין ומזג מזה לזה ומזה לזה ולא טפטפה לארץ טיפה אחת.
והיה זה יום סוער במיוחד, שעליו נאמר "יעלו שמים ירדו תהומות" (תהלים קז, כו).
עד ששמעו על מעשי הורמיז בארמון המלוכה והרגוהו.
לסיפור הקודם: רבה בר בר חנה והספנים
לסיפורים הבאים: רבה בר בר חנה וחיות הענק
רבה בר בר חנה ומסעותיו במדבר
סיפור זה הוא המשך של סיפורי מסעותיו של רבה בר בר חנה, אף כי הוא נטע זר בין סיפורי המסע.
הסיפור מתאר מלחמה מתמדת בין הרשויות השולטות בעולם: הרשות של מעלה, אלוהים שבורא את העולם ובתוכו את השד הורמיז בן לילית עצמו, והרשות השנייה היא מלכות של מטה – מלכים בשר ודם. שתי הרשויות נרמזות בכפל הדברים שמתמודד איתם השד: שתי פרדות על שני גשרים ושני גביעי יין שהשד מלהטט בהצלחה בין שניהם. השד אינו משתייך לאף אחת מרשויות אלה וקורא תיגר על שתיהן. הוא שם ללעג את חומת העיר ושומריה שאינם יכולים להשיגו, וגם את הסערה יוצאת הדופן שנשלחת מלמעלה. ה"סטרא אחרא" בלשון הקבלה, הצד השלילי של כוחות העולם, אינו חלק מהעולם האלוהי אך גם לא חלק מהעולם הפיזי.
אם השד הצליח לאתגר כך אפילו את סערת האל, כיצד הצליחו בית המלוכה להורגו?
אין לשאלה זו כל בדל תשובה בסיפור, והוא מותיר אותנו בתמיהה. אך אפשר שהמספר רצה לרמוז שאיחוד הרשויות מאפשר להתגבר על כוחות האופל. אם הרשות של מעלה כועסת על השד שחרג מכוחותיו והתגרה בה, הרשות של מטה יכולה לתופסו. היכולת של האדם להתגבר על כוחות האופל מצריכה שיתוף פעולה של האל.