
סגולה לכל דבר
במשפט רווי הומור מאשר רבי ישראל מרוז'ין את הסגולה המקובלת בציבור, לספר סיפורי צדיקים, ובה בעת מבטל אותה. למה התכוון?
אמר רבי ישראל מרוז'ין:
"ידוע שמי שמדבר על הבעל שם טוב במוצאי שבתות זוכה לפרנסה טובה,
ומי שמספר על האחים רבי זושא מאניפולי ורבי ראלימלך מליז'נסק יזכה על ידי אחד מהם ליראת שמים, ועל ידי השני – לבנים.
ואני אומר: אמת נכון הדבר, טוב לו לאדם שיעסוק בסיפורי הצדיקים. אבל לאו דווקא בצדיקים האלה, ולאו דווקא במוצאי שבת קודש, ולאו דווקא למען סגולות אלו."
ר' ישראל מרוז'ין מבטל את כל התנאים שבמשפט: לאו דווקא הבעש"ט, לאו דווקא במוצאי שבתות…
סיפורי הצדיקים תופסים מקום חשוב ביותר במסורת החסידית. ר' ישראל מרוז'ין מדגיש כאן עד כמה סיפורים מועילים בצורות שונות ובממדים רחבים הרבה יותר ממה שמקובל לחשוב.
ואולי ניתן לקרוא בסיפור מסר הפוך: טוב לאדם לעסוק בסיפורים, אבל לא כדי להפיק מהם תועלת מידית ל"סגולה" ספציפית אלא רק ליהנות וללמוד מהסיפור החסידי. המחשבה כאילו יש לסיפורים כוח מאגי מסוים עלולה להרוס את הקריאה התמימה.