
לא יחזרו בתשובה
האם ביאת המשיח תלויה בתשובה? ואולי להפך? ומדוע שלא יגיע המשיח מיד?
רבי אברהם מסדיגוּרא היה אומר: מפורסמת האמרה שאומרים בשם הסבא משפּוֹלה בעניין ביאת המשיח: "משיח, מדוע אתה לא בא? נשבע אני בִּזְקָנִי שהיהודים לא יעשו תשובה!"
ואני אומר, שבוודאי יעשה עם ישראל תשובה! איני חולק חס וחלילה על הסבא משפולה. אלא שאני סבור שקודם תבוא הגאולה, ואחריה יעשו ישראל תשובה.
ודבר זה ראוי וצודק. שהרי ב"ברית בין הבתרים" אמר ה' לאברהם: "ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה" (בראשית טו, יג). כלומר, גזֵרת השעבוד למצרים נקבעה עוד לפני שחטאו ישראל. ולכן, ראוי שבשעת הגאולה יקרה ההפך – שקודם תבוא הגאולה ורק אחר כך יחזרו בני ישראל בתשובה.
אמרתו החריפה והידועה של הסבא משפולה, ולפיה לעולם לא יעשו ישראל תשובה ולכן על המשיח להגיע מיד, מבוססת על דברים המובאים בתלמוד הבבלי (סנהדרין, דף צז ע"ב). על פי דעה המוזכרת בתלמוד, המשיח יבוא רק לאחר שיעשו ישראל תשובה. כדי "לאלץ" את המשיח להגיע, נשבע הסבא משפולה שעם ישראל לא יעשה תשובה, ולכן אין טעם שהמשיח יתמהמה.
דבריו של רבי אברהם מסדיגורא מוסיפים עוד נדבך לאמירה של הסבא משפולה. הצהרתו של הרבי מסדיגורא כי עם ישראל יחזור בתשובה רק לאחר הגאולה מרמזת אולי על כך שאי אפשר לדרוש תשובה מעם הנמצא בגלות ובסבל. בכך מרמז הרבי מסדיגורא למדרש נוסף, העוסק בשאלה מי צריך לעשות את הצעד הראשון – העם החוטא או הקדוש ברוך הוא (איכה רבה, פרשה ה). האחריות למצב הקשה מוטלת גם על אלוהים, או לפחות מתחלקת בין אלוהים ובין עם ישראל.