יחד שבטי ישראל
איור: מנחם הלברשטט
חכימא

יחד שבטי ישראל

כיצד השיב קס הדנה להצעה להתפלל בנוסח אתיופיה? ומה המשמעות של קיבוץ גלויות בעיניו?

הסיפור

לאחר שנים רבות של ציפייה עלה לארץ קס הדנה טקויה שהיה קס הקסים (המכונה "ליקה כהנת" – "הרב הראשי" של יהודי אתיופיה). הקס ורעייתו אמליטו הגיעו לעשות את השבת הראשונה בארץ במרכז הקליטה במבשרת ציון, ההתרגשות הייתה גדולה ורבים נהרו לפגוש אותו.
מנהל המרכז, הרב ירחמיאל רונס, קיבל את פניו של קס הדנה בהתרגשות, וסיפר לו על אודות המרכז שישמש עבורו בית ראשון במולדת.
במהלך השיחה הסביר לו המנהל שיש כמה מניינים במרכז הקליטה, ושיהיה עליו לבחור היכן ירצה להתפלל. "יש כאן מניין אשכנזי מכובד ומניין ספרדי גדול, ואם תרצה אתה מוזמן לארגן מניין עצמאי שבו תוכל להתפלל לפי נוסח אתיופיה."
להפתעתו השיב קס הדנה: "יותר מאלפיים שנה היינו רחוקים מיתר בני עמנו, אולם כעת כשהגענו לכאן הפירוד חייב להסתיים. אני אתפלל יחד איתך!"


על הסיפור

הקס הדנה טקויה מציג תפיסה הרואה בחיים בארץ ישראל הזדמנות לחיבור מחדש של הקהילות שנפוצו בגלויות השונות. מבחינתו, הקמת מניין נוסף על פי המסורת האתיופית אינה משרתת את הצורך באחדות. 

בהזדמנויות שונות טען קס הדנה שיש לחפש את המכנה המשותף ולא את הגורמים המפרידים. הוא הלך בדרך זו גם בשאלה עדינה ומורכבת של קיום ההלכה על פי המסורת האתיופית בארץ. 

כידוע, המסורת האתיופית שונה מן המסורת שהתפתחה בתלמוד ואחר כך בקרב פוסקי ההלכה (של כלל העדות: ספרדים, אשכנזים ותימנים כאחד). עם הגעתם של בני העדה האתיופית לארץ התעורר ויכוח חריף מה עליהם לעשות כעת. 

יש שטענו שעל בני העדה האתיופית לשמר בדבקות את מסורתם, ולעומתם קס הדנה טען שעליהם לוותר בסוגיות שונות על המסורת העתיקה לטובת ההלכה הנהוגה בישראל. עמדתו עוררה התנגדות רבה אך הוא לא נסוג ממנה.  

הבחירה שלא להקים מניין נוסף במרכז הקליטה משקפת את העמדה הכלל ישראלית של קס הדנה שלפיה העדיף את החיבור והאחדות על פני היצמדות למסורת האתיופית. הוא התבטא ברוח דומה כשהכריז: "אל תחפשו את המפריד אלא את המחבר, חפשו את השלום כי בשלום יש חיים."

סיפורים שעשויים לעניין אותך