בעבור חצי כיכר לחם
איור: אביאל בסיל
סיפורי חז״ל

בעבור חצי כיכר לחם

אסטרולוג מנבא את מותם של שני אנשים שיוצאים לחטוב עצים, אך הם נותנים צדקה וניצלים ואילו הוא צריך להסביר את טעותו

הסיפור

שניים מתלמידיו של רבי חנינא יצאו לחטוב עצים.
ראה אותם אסטרולוג אחד ואמר: שני אלה, כשיוצאים אינם חוזרים.
כשיצאו פגש אותם זקן אחד ואמר להם: עשו איתי מצווה, שכבר שלושה ימים לא טעמתי כלום.
היה להם כיכר לחם. חתכו חציו ונתנו לו.
אכל והתפלל עליהם. אמר להם: תתקיים לכם נפשכם היום, איך שקיימתם את נפשי היום.
יצאו בשלום וחזרו בשלום.
והיו שם אנשים ששמעו את דברי האסטרולוג.
אמרו לו: ולא כך אמרת: שני אלה כשיוצאים אינם חוזרים? יש כאן אדם שקרן שאסטרולוגיה שלו שקרים.
ולמרות זאת הלכו ופשפשו באזור ומצאו שם נחש, חציו בחבילה אחת וחציו בחבילה אחרת.
שאלו את השניים: איזה דבר טוב עשיתם היום? וסיפרו להם המעשה.
אמר האסטרולוג: מה יכול אני לעשות? אלוהיהם של היהודים מתפייס בחצי כיכר לחם.


על הסיפור

איך קיבלו חכמינו את האסטרולוגיה? האם גורלו של האדם נקבע על ידי הכוכבים או שאלוהים הגומל טוב לטובים מנהל את העולם בלי להתחשב בכוכבים? התשובה של הסיפור המובא בתלמוד הירושלמי היא תשובה מורכבת. האסטרולוגיה איננה שקר, שני תלמידיו של רבי חנינא שיצאו לעבודתם אכן היו נתונים בסכנת מוות כפי שהבחין האסטרולוג, אלא שמעשה חסד שעשו השניים הציל אותם.
ההקבלה בין כיכר הלחם החצויה לבין הנחש החצוי מצביעה על ההקבלה בין השכר והעונש וגם מותירה מקום לטענתו של האסטרולוג המובעת בחדות במשפט הסיום של הסיפור, המציג את אלוהיהם של היהודים כמי שמתחשב במעשי החסד הפעוטים של בני האדם כדי להציל אותם מגורל קשה. מעניין לשים לב להבדל בין נקודת המבט של האסטרולוג, הרואה במתן חצי כיכר הלחם דבר פעוט, לבין נקודת מבטו של העני המברך את השניים שנפשם תתקיים כשם שהם קיימו את נפשו. נראה שהוא חושב שחצי כיכר לחם איננה דבר פעוט.

סיפורים שעשויים לעניין אותך