אהרון רודף שלום
נאמר על אהרון שהוא רודף שלום, על מה ולמה? הסיפור מתאר את דרכו המיוחדת של אהרון בהשכנת שלום
על כל אדם לאהוב השכנת שלום בין כל אחד ואחד בישראל, כמו שהיה אהרון אוהב השכנת שלום בין כל אחד ואחד.
וכיצד נהג אהרון?
כשהיו שני בני אדם במריבה זה עם זה, הלך אהרון וישב אצל אחד מהם ואמר לו: בני, ראה את חברך, כמה הוא מצטער על המריבה ביניכם, מכה על ליבו וקורע את בגדיו ותולש את שערו אומר: אוי לי, איך אשא את עיניי ואראה את חברי? בושתי ממנו שאני הוא שחטאתי לו. וכך היה אהרון יושב אצלו עד שמסיר את הכעס מליבו.
ואחר כך היה הולך אהרון ויושב אצל האחר ואומר לו: בני, ראה חברך, כמה הוא מצטער על המריבה, מכה על ליבו וקורע את בגדיו ואומר: אוי לי, איך אשא את עיניי ואראה את חברי? בושתי ממנו, שאני הוא שחטאתי לו. וכך היה אהרון יושב אצלו עד שמסיר את הכעס מליבו.
וכשנפגשו שני החברים זה עם זה, חיבקו ונשקו זה את זה.
מהחברים הניצים לא ישב וקרע בגדיו מצער על המריבה. האם ייתכן לדחות ערך אחד – את ערך האמת – מפני ערך אחר, ערך השלום?
"מודל אהרון" מבטא את העיקרון המציאותי שלפיו האמת והשלום אינם יכולים לחול יחד. רעיון זה נגלה בבית הדין: אם שני חברים עומדים למשפט על אי הבנה כספית, שיפוט לפי הצדק יותיר את האחד מרוצה ואת האחר ממורמר, וכך הם ייוותרו ניצים. הצעה לגישור ולפשרה ייתכן שלא תבטיח אמת, צדק מוחלט לאף צד, אך שניהם עשויים להרגיש מרוצים ויחסיהם יהיו תקינים. האמת המוחלטת אולי חשובה כרעיון וכאידיאל, אך יישומה במציאות החברתית מרחיק את השלום בין בני אדם, ואהרון מעדיף את השלום על פני האמת.