גברים ונשים

החסידות התהוותה מתוך הוויי גברי, וכפי שהיה מקובל בתחום לימוד התורה בכלל, התורה החסידית פונה לרוב אל הגבר ולא אל האישה. נשות המשפחה שאבו אפוא את רוח החסידות ומנהגיה בתיווכו של אב-הבית בלבד.
אלא שמבחינה עקרונית אין מניעה שאישה תעסוק במשנת החסידות ותנהג על פיה, ובהיסטוריה החסידית היו נשים שאף העפילו למדרגת 'צדיקות'. אחת הידועות שבהן היא אדל, בתו של הבעש"ט ואִמם של הצדיקים רבי ברוך ממז'יבוז' ור' אפרים מסדילקוב, שהתפרסמה במדרגתה הגבוהה בקרב החסידים. על בתה פייגה, אמו של רבי נחמן, נאמר שזכתה ל'רוח הקודש' והשפעתה על בנה עלתה על זו שקיבל מאביו.
סיפור ידוע מלמד על תפקידה הרוחני של ריבל'ה הצדקת, שאותה גילה הבעש"ט בקהילת סאטנוב, הקשיב לדבריה ונכנע להוראותיה. על גיטל, אשתו של ר' אברהם המלאך, מסופר שיכלה לחזות את הנעשה במרומים ולשנות לטובה גזירות על עם ישראל. ויש עוד דוגמאות של נשים דומיננטיות בסיפור החסידי, שהצדיקים מכירים ביכולותיהן המיוחדות ואף סומכים את ידיהם על מסורות חסידיות השמורות עמן ומועברות מדור לדור באמצעותן. פרידה, בתו של רבי שניאור זלמן 'בעל התניא', נתפסת עד היום כאישיות חשובה בתולדות חסידות חב"ד, והחסידים מספרים הרבה על צדיקותה, למדנותה וחוכמתה. היא שמעה דברי חסידות מפי אביה ומסרה אותם לאחיה (הרב דב-בער 'האדמו"ר האמצעי'). גם גיטל, אשתו של ר' אברהם המלאך וכלתו של המגיד ממזריטש, חזתה חזיונות בעולמות עליונים, ואף הצילה את בעלה ממוות באמצעות כך. לאחר מותו היא נטלה את כתר המנהיגות והנהיגה חצר חסידית.
ידועים סיפורים נוספים על נשים שהיו אדמו"ריות והנהיגו עדה, הוכרו כבעלות 'רוח הקודש' וחסידים וצדיקים שונים היו באים להתייעץ עמן ואף לתת להם 'פתקאות' ופדיונות. כך פרלה - בתו של המגיד מקוזניץ, חיה - אמו של ר' יצחק מאיר מגור, מירוש - בתו של ר' אלימלך מליז'נסק, איידל - בתו של ר' שלום רוקח מבעלז, חיה - בתו של ר' מאיר מפרמישלן, חנה ציזיה 'האדמו"רית מטשרני-אוסטרה' (ע"ע) ובתה ינטה דבורה מטולנה (ע"ע), וכן שרהל'ה מחנצ'ין ובתה חנה-ברכה.
הידועה ביותר הייתה חנה רחל וורברמכר, הלא היא 'הבתולה מלודמיר', שרכשה לה ידיעות נרחבות בתורה ובחסידות, הניחה תפילין ולבשה טלית, ואת כל זמנה העבירה בהתבודדות, בתלמוד תורה ובתפילה. לאחר מות אביה בנתה בית כנסת מפואר והתנהגה כאדמו"רית לכל דבר, נהגה לערוך שולחן ('טיש') ולומר דברי תורה באוזני חסידיה. זרם הנוהרים אליה הלך וגבר ורבים ביקשו את עצתה. מפאת איסור 'ייחוד', היא הייתה מקבלת קהל מבעד למחיצה או לדלת.
החוקרים מצביעים על מקרים אלה כיוצא מן הכלל המעיד על הכלל שאינו כזה. לעומתם יש הסוברים כי החסידות כיבדה נשים וחוללה שינוי לטובה במזרח אירופה בתחום זה. אחרים מרחיקים לכת וטוענים שהמשנה החסידית הייתה רלוונטית לאישה בדיוק כמו לגבר. חוקרים אלה מציינים כי הסטת תשומת הלב מן הלימוד אל התפילה, ומעבר הדגש מהסגפנות לשמחה, אפשרו לנשים למצוא מקום פעיל יותר מאשר במסגרות העיוניות המסורתיות. בסביבה החסידית היו נשים בעלות השפעה ששימשו השראה רוחנית לחסידים ולחסידות ובמתן עצות מעשיות לנזקקים.
הדברים נכונים בעיקר בחסידות חב"ד. ש"א הורודצקי הצביע על כך שהתורה החב"דית פונה מראש לאישה כמו לגבר ללא כל הבדל, וכתוצאה מכך חלו שינויים בתחום השוויון המשפחתי, ובתפקידיה של האישה בבית ובחצר החסידית. לדעתו, דרשות החסידות יצרו את טיפוס 'הידענית', שמצאה זמן להגות בדברי הצדיקים, להרבות את ידיעותיה ואף להשפיע על הגבר.
לעומתו, עדה רפפורט טוענת שאין הוכחות לכך שמעמדה של האישה השתנה בעקבות הופעת חב"ד, לפחות לא במאה ה-19. רק במאה העשרים הקדיש רבי מנחם מנדל שניאורסון תשומת לב רבה לנשות ובנות החסידות, הפנה אליהן את דרשותיו וכתביו, דרבן אותן ללמוד ולהגות בכתבי החסידות, ומבחינתו 'חסיד' ו'חסידה' היינו הך כמעט.

סיפורים בנושא: גברים ונשים

  • קטנוניות גורלית

    סיפורי חז״ל

    קטנוניות גורלית

    מה מצא גיבור הסיפור "פילגש בגבעה" בקערת האוכל שלו? ומדוע הדיון בשאלה זו זכה לכינוי "דברי אלוהים חיים"?

  • חלוצה בפרדס

    עלייה והתיישבות

    חלוצה בפרדס

    שרה מלכין מתעקשת להשתלב בעבודה החקלאית כמו החלוצים הגברים, ולקבל שכר שווה ולא גבוה יותר. פמיניזם נוסח העלייה השנייה

  • בת כלבא שבוע ורבי עקיבא

    סיפורי חז״ל

    בת כלבא שבוע ורבי עקיבא

    אהבתה הגדולה של בת כלבא שבוע לרבי עקיבא היא הכוח המניע מאחורי תורתו של גדול החכמים בעולמם של חז"ל

  • חרותא, הפיתוי והרימון

    סיפורי חז״ל

    חרותא, הפיתוי והרימון

    רב חייא בר אשי מתפלל שהאל יציל אותו מהיצר לשכב עם אשתו, ובתגובה היא מתחפשת לזונה ומפתה אותו. האם זה חטא?

  • חידות מלכת שבא

    סיפורי חז״ל

    חידות מלכת שבא

    מלכת שבא באה ממרחק לבחון את חוכמתו המפורסמת של שלמה המלך, ולשם כך חדה לו חידות. האם הצליח שלמה לפתור את חידותיה?

  • כבוד שלא מוותרים עליו

    סיפורי חז״ל

    כבוד שלא מוותרים עליו

    רבי עקיבא מונע מפורע להיפטר מקנס, ומלמד אותנו שאסור לנו לוותר על כבוד הזולת גם אם הוא עצמו לא מקפיד עליו

  • הרפתנית הראשונה

    עלייה והתיישבות

    הרפתנית הראשונה

    מרים ברץ מדגניה חולמת להיות רפתנית. באמצעות תושייה ושיתוף פעולה עם שכנתה הערביה, היא מצליחה לשכנע את הגברים שהיא מסוגלת לתפקיד

  • אין כניסה לחלוצות

    עלייה והתיישבות

    אין כניסה לחלוצות

    חלוצה בירושלים מנסה להיכנס לבית כנסת 'החורבה' במהלך הקפות שמחת תורה, אבל היא מגלה בדרך כואבת שהיא מסומנת כיהודייה זרה והכניסה נאסרת עליה

  • מי זוכר את אשת השומר

    עלייה והתיישבות

    מי זוכר את אשת השומר

    ישראל עלה לארץ כחלוץ להיות שומר במושבות, אבל מי שנשא בעול היא חנה שהתנגדה לעלייה ונעזבה לטפל בילדים בעצמה, האם יזכרו את מי שנשאה בעול?

  • שוליית הנגר

    סיפורי חז״ל

    שוליית הנגר

    התלמיד מרמה את הרב לגמרי - הוא גונב את כספו, משכנע אותו להתגרש מרעייתו ונישא לה בעצמו, ומוביל את הרב להידרדרות כלכלית שבסופה הוא עובד כמשרת של התלמיד וגרושתו

  • חזרת פתאום

    סיפורי חז״ל

    חזרת פתאום

    אחרי 12 שנים בבית המדרש, רבי חנניה בן חכינאי רוצה לחזור לביתו אך אינו מוצא את הדרך. הוא מתגבר על הבעיה, אך מפתיע את אשתו מעט יותר מדי

  • איש משם ואישה מכאן

    סיפורי חז״ל

    איש משם ואישה מכאן

    שורה של אי הבנות בין האיש הבבלי והאישה הארץ ישראלית מסתיימת בכלים שבורים על ראשו של החכם. איש ואישה רבים מבעד לפערי שפה