כחיצים ביד גיבור
בנעוריו היה רבי יהודה החסיד עם הארץ אלים, אך אז גילה אביו שסגולותיו הייחודיות של הבן מעניקות לו כישרון מיוחד גם בבית המדרש. סיפור על תחילת דרכו של רבי יהודה החסיד
עד גיל שמונה עשרה ואף יותר, רבי יהודה החסיד היה עם הארץ. לא למד ולא ידע כלום, לא ידע אפילו להתפלל שחרית וערבית ונהג לירות חיצים מקשת.
פעם אחת בעת שלימד אביו, רבינו שמואל, הלכה לתלמידיו בבית מדרשו, היה יהודה הצעיר יורה חיצים ורץ בתוך בית המדרש. התלמידים כעסו מאוד ואמרו לרבינו שמואל: 'אתה ואבות אביך כולם הייתם גדולים בתורה, ואתה מגדל את בנך להיות פרא אדם שמלאכתו עבריינות?' השיב להם: 'הדין עימכם'.
לאחר שיצאו התלמידים קרא רבינו שמואל לבנו ואמר לו: 'יהודה בני, מעשי האלימות שלך מביישים אותי וגם אותך, אם תרצה אנסה ללמד אותך תורה ואולי תצליח לעסוק בכך במקום בפשע'.
הסכים יהודה והשיב: 'כן'. נכנס לבית מדרשו של אביו, שם כבר ישב אברהם אחיו. הזכיר רבינו שמואל אחד מהשמות הקדושים ונתמלא בית המדרש כולו אורה. השפיל אברהם את עיניו לקרקע, ואילו יהודה לא נרתע ולא זע. כשראה רבינו שמואל מה שראה אמר שם קדוש נוסף. אברהם לא יכול היה לשאת את האור שבחדר והליט את פניו בגלימתו של אביו, ויהודה השפיל את פניו למטה.
אז אמר האב לאברהם: אברהם בני, השעה מוצלחת לאחיך יהודה. ודע שאתה תהיה ראש ישיבה כל ימיך, אבל אחיך יהודה ידע את סודות העולם, ידע מה למעלה ומה למטה ודבר לא ייעלם ממנו, הוא יהיה בעל מעשים טובים ומחולל ניסים אבל לא יהיה מלמד בקביעות בישיבה.
וכשרבינו שמואל לימד הלכה לתלמידיו, התחיל יהודה לשאול את אביו קושיות גדולות יותר מכל תלמידיו. תמהו התלמידים מאוד ואמרו זה אל זה: 'איך זה שלא למד מקרא ולא למד משנה שואל קושיות יותר מכולנו?'. אחרי השיעור ציווה רבינו שמואל על בנו שיביא את החץ והקשת, שיבר אותם לעיני התלמידים, ואמר לבנו: לא תהיה עוד האלימות מלאכתך, מכאן ולהבא תהיה התורה אומנותך. ומאותו יום והלאה לא נראתה קשת בידו עוד, ולמד ושימש את אביו עד שנעשה אדם גדול בתורה ובמעשים טובים.
מה לעשות כשהבן לא הולך בדרכים הסלולות? בסיפור הזה רבינו שמואל מצליח להפגין גישה חינוכית המכירה ביותר מדרך אחת להצטיין. אחרי הפצרות תלמידיו הוא בוחן את בנו ומגלה שפנייתו לאלימות איננה רק עדות לרוע, אלא ליכולת של פריצת גבולות והתמודדות עם סכנה, המאפשרות לו גם להעיז פנים ולעמוד מול האור של חוכמת הנסתר. כשהבן מבין שיש מקום לממש את היכולת שלו, הוא מניח לאביו לשבור את הקשת והחיצים.
התגובה הראשונה של האב עם גילוי כישרונותיו של בנו היא דווקא לשוחח עם בנו השני, שעלול להרגיש שאחיו מאפיל עליו. הוא מכין אותו לבאות ומדבר איתו על היכולות שבהן הוא עדיין עולה על אחיו: יכולת התמדה וסדירות שיאפשרו לו להיות ראש ישיבה המלמד תלמידים בקביעות.